صفحه اصلی   نقشه سایت   ارتباط با ما   انتقادات و پیشنهادات   EN / FA   این سایت را در مرورگر فایر فاکس ببینید ( دانلود مرورگر )
تاریخچه

 

  پس از تصویب تاسیس اداره سجل احوال درسال 1304در تاریخ 1304.10.19 اداره سجل احوال در قم تاسیس و اولین سند سجلي به نام حاجي ميرزا حسين خان سعيدي تنظیم و شناسنامه صادر گردید.
ثبت احوال شهرستان قم مدتی تابع استان تهران و استان مرکزی بوده واز سال 1375 که قم بعنوان یکی از استانهای کشور معرفی گردید به نام اداره کل ثبت احوال استان قم مستقلاً به ارائه خدمات سجلی مشغول می باشد.
 شهرهای محلات و دلیجان و قسمتي از روستاهاي ساوه سالها جزء توابع شهرستان قم بوده است. ثبت احوال قم از سال تاسيس تاكنون داراي 1171732 برگ سند سجلي مي باشد.
اسناد بزرگانی همچون مراجع عظیم الشان مرحوم آیت اله مرعشی نجفی، مرحوم آیت الله مصلحي عراقي( اراکی)، مرحوم آیت الله طالقانی امام موسی صدر بنيان گذار مقاومت حزب الله لبنان ، مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی فرزند امام راحل ، حاج شیخ عباس قمی مؤلف مفاتیح الجنان، شهید محمد حسین فهمیده یکی از شهدای عزیز و گرانقدر هشت سال دفاع مقدس همچون گوهری در اسناد اداره ثبت احوال قم می درخشد .
سازمان ثبت احوال کشور با قدمتی 89 ساله به عنوان سازمانی مردمی در رابطه با ثبت احوال شخصی آحاد مردم و حاكميتي از حيث پاسداري از مرزهاي هويتي و تابعيتي هموطنان نقش مهم و حساسی دارد. لذا واگذاري انجام امور آن به بخش خصوصي امكان ندارد.
وليكن ازطريق IT در برخي از امور مي توان از تعداد دفعات مراجعه متقاضي به اداره كم نمود.
موارد زیر را میتوان از طریق پایگاه اطلاع رسانی اداره کل ثبت احوال استان قم انجام داد که از مراجعه غیر ضروری شهروندان و اتلاف وقت جلوگیری میشود.  
  • در خصوص تعويض شناسنامه متقاضي مي تواند با مراجعه به سايت اداره كل ثبت احوال نسبت به تنظيم فرم درخواست اقدام نمايد و مدارك مورد نياز را به همراه فرم تكميل شده به اداره ثبت احوال ارسال و از طريق همان سايت از زمان آماده شدن شناسنامه خود اطلاع يافته و جهت  تحويل آن به اداره مراجعه نمايد .
     
  • در خصوص عكس دار نمودن شناسنامه نيز متقاضي مي تواند با مراجعه به سايت اداره كل ثبت احوال نسبت به تنظيم فرم درخواست اقدام نمايد مدارك مورد نياز را به همراه فرم تكميل شده به اداره ثبت احوال ارسال و از طريق همان سايت از زمان آماده شدن شناسنامه خود اطلاع يافته و جهت تحويل آن به اداره مراجعه نمايد .
     
  • در خصوص درخواست كارت شناسائي ملي با راه اندازي سامانه جديد صدور كارت شناسائي ملي توسط سازمان ثبت احوال كشور متقاضيان مي توانند با مراجعه به سايت و يا دفاتر پستي نسبت به تكميل فرم مخصوص اقدام و كارت خود را در منزل تحويل بگيرند با راه اندازي اين سيستم زمان صدور كارت بسيار كم مي شود و متقاضان كارت خود را با احتساب زمان ارسال كارت از سازمان توسط پست ظرف مدت 15 روز تحويل خواهند گرفت .
     
  •  در خصوص ثبت ولادت با اجراي برنامه نرم افزاري جمع آوري اطلاعات كه در حال حاضر توسط اداره كل ثبت احوال و دانشگاه علوم پزشكي در حال بررسي مي باشد . همچنين با اجراي طرح جمع آوري مدارك در زايشگاههاي استان ديگر نياز به مراجعه متقاضي به اداره نمي باشد. كه انجام اين امور همكاري دستگاههاي مرتبط از جمله استانداري و اداره كل محترم پست استان را طلب مي كند تا با تأمين هزينه ساخت نرم افزار توسط استانداري ودريافت هزينه اي كم توسط اداره پست در انجام اين كار اداره ثبت احوال را ياري نمايند كه با انجام آن استان مي تواند  در هر لحظه تعداد ولادتها و فوتها را در استان كنترل نموده و آمار بروز آن را جهت برنامه ريزي در اختيار داشته باشد .
     
  • در خصوص ثبت فوت در حال حاضر با همكاري سازمان بهشت معصومه ثبت فوت در آن مركز انجام مي گردد و ديگر نياز به حضور بستگان متوفي در اداره ثبت احوال نمي باشد يكي از مشكلاتي كه در ثبت فوت وجود دارد.گورستان بقيع مي باشد كه همكاري لازم را جهت اخذ و  ارسال شناسنامه متوفي به سازمان بهشت معصومه را به خوبي انجام نمي دهد و لازم است به مسئولين مربوطه تذكر داده شود .
     


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای اداره کل ثبت احوال استان قم (سال 1393) محفوظ می باشد.   |   Powered By :  RADSA